EKSTRA MAIL: Roms fødselsdag og to hesterumpe

Kære Vinvenner,

2104a
Standarden for jernbanespor i USA (afstanden mellem skinnerne) er 4 fod og 8,5 tommer. Det er et ekstremt mærkeligt nummer. Hvorfor blev den måleenhed brugt? Nå, fordi det er sådan, de byggede dem i England, og de engelske ingeniører designede også de første amerikanske jernbaner.

Og hvorfor byggede englænderne dem sådan? Fordi de første jernbanelinjer blev bygget af de samme personer, der havde bygget sporvogne, og det var det sporvidde, de brugte.

Så hvorfor brugte "de" den måleenhed? Fordi folkene, der byggede sporvogne, brugte de samme skabeloner og værktøjer som dem, de havde brugt til at bygge vogne, som brugte den samme afstand mellem hjulene.

Og hvorfor havde vogne den specifikke afstand mellem hjulene? Nå, hvis de havde forsøgt at bruge en anden afstand, ville vognhjulene oftere gå i stykker på nogle af de gamle langdistanceveje i England, fordi det er afstanden mellem spor, der blev skabt af hjulene.

Så hvem byggede disse gamle veje fulde af hjulspor? Det Romerske Imperium byggede de første langdistanceveje i Europa (inklusive England) til deres legioner. Disse veje har været i brug siden da.

Og hvad med spor på vejene? De romerske krigsvogne formede de oprindelige spor, som alle andre måtte matche eller risikere at ødelægge deres vognehjul. Da vognene var lavet til det Romerske imperium, var de alle ens med hensyn til afstanden mellem hjulene.

Derfor stammer den standard jernbanesporvidde i USA på 4 fod og 8,5 tommer fra de originale specifikationer til en romersk imperial krigsvogn. Bureaukratier lever for evigt.

Så næste gang du bliver præsenteret for en specifikation/proces/procedure og tænker "Hvilken hesterumpe har fundet på dette?", kunne du meget vel have ret. De romerske imperiale hesterumpe var netop brede nok til at rumme bagenden af to krigsheste (to hesterumpe).

Nu for en twist i historien: Når du ser en rumfærge sidde på sin opskydningsrampe, er der to store boosterraketter fastgjort på siderne af den store brændstoftank. Disse er fastbrændstofsboosterraketter, eller SRB. SRB'er er lavet af Thiokol i deres fabrik i Utah. Ingeniørerne, der designede SRB'erne, ville have foretrukket at gøre dem lidt "fede", men SRB'erne skulle sendes med tog fra fabrikken til lanceringssiden. Jernbanelinjen ved fabrikken passerer gennem et bjergtunnel, og SRB'erne måtte passere gennem den tunnel. Tunnelen er lidt bredere end jernbanesporet, og jernbanesporet, som du nu ved, er næsten lige så bredt som bagenden af to hesterumpe. Så en af de forskellige træk ved rumfærgens design, en af de mest avancerede transportsystemer i verden, blev afgjort for over to tusind år siden af bredden på en hesterumpe bagdel. Og du troede ikke, at hesterumpe var vigtige? De gamle romerske hesterumpe kontrolerer næsten alt...

TO HESTE OG EN AND

Ovenstående er en af de mange vandrehistorier der florerer på nettet. Det har intet med fakta at gøre og det er blevet videnskabeligt modbevist flere gange. Når den er med idag, på Roms fødselsdag, er det fordi det beviser, at den evige by selv efter 1.271 år bliver ved med at tiltale folket og inspirere deres fantasi.

Auguri Roma !!!!

Ciao,

Carlo

Næste Ugemail Forrige Ugemail