Bizza ? Lizza ? Pizza ? Zizza ?..... NIZZA !

Kære Vinvenner,

Lidt ”parliamo italiano”:

Bizza = raserianfald Lizza = kampplads Pizza = pizza Zizza = patte NIZZA: ah, lige det vi ledte efter: NIZZA 2019 DOCG Franco Mondo:

2019 "Le Rose" Barbera d'Asti Nizza DOCG

SOMETIMES THEY RETURN

Gensmagt iaftes. Tænk på en af Gustavo Boldinis overklasse damer. Hvis I kigger på baronessen Franca Florio i åbningsbilledet, kan det være I får en idé om denne virkelig fløjlsbløde aristokratiske sangiovese 2017 fra Marche:

2017 Sarnum Marche Sangiovese IgT, Valerio Lucarelli SAR24 HOC Q24.2

Begge ovenstående vine er forudbestillinger. Dem er der flere af (*). For de her-og-nu tørstige vinvenner kører jeg stadigvæk et tilbud på 5 liters bag-in-box fra Caparra & Siciliani:

5 liters Baginbox Vino Bianco og Vino Rosato

og med de sidste flasker af Majnonis økoChianti 2021 til gammel pris: Ikke at den nye pris er voldsomt højere end den gamle men lidt har også ret:

2021 Chianti DOCG Majnoni økologisk MG24

DEN NYE HJEMMESIDE

Den finder I her:
https://www.carlomerolli.dk
Webshop til højre for skærmen, alle ugemails i 2024 til venstre for skærmen. Arkivet med alle mails siden 2000 er ved at blive opdateret.

FORUDBESTILLINGER

I er ved at vågne til dåd: fristen den 25. februar for de fleste vine er ved at nærme sig. Jeg er ked af det, hvis der kommer flere vine på listen, men mine strenge krav og selektivitet til trods, er der virkelig mange "ugåglippelige" sager, der tilbyder sig. Start her:

FORUDBESTILLINGER

ET SYSPUNKT OM PRISSAMMENLIGNENDE ANNONCER

(Ansvarsfraskrivelse: ingen betaling er modtaget fra Kobaj for denne (gode) reklame.)

”Kobaj banker de etablerede vinhandlere” (se nederst i mailen). ”Kobaj er ikke voldsom populær blandt andre vinhandlere”

Nu er sagen bare det, at jeg nødig vil kaldes ”etableret” og da min værste konkurrent er….mig selv, kunne jeg passe mit og gå videre i dagens mail, som I har set er saftig, indholdsrig og superfristende.

Dog huer denne prissammenligning udi det jyske (se nederst i mailen) mig ikke. Ikke fordi det drejer sig om forskellige årgange, sikkert købt på forskellige tidspunkter: det alene ville være nok til at retfærdigøre en prisdifference. Nej: det er tonen, selv om teksten skulle være ment med (meget lidt) humor à la klassens frække dreng.

På den ene side kan jeg godt forstå stoltheden af at kunne levere kvalitetsvine til en god pris og behovet for at kundgøre det for gudoghvermand. På den anden side ville alle vinhandlere være i stand til at plukke én, eller flere vine ud, og bruge dem som sammenlignende reklame til egen fordel. At man ikke ser det oftere i vinbranchen, må bero på, at til syvende og sidst gavner priskrigen kun forbrugeren. Og det kan vi ikke have, vel? At angive og fremhæve procentrabatten er en gammelt traver, som man burde holde sig fra: 40% billigere skrydes der. Billigere end hvad? hvornår? hvem? hvorhen?

Jeg tror, at prisparametre er uhyre vigtige, men det er ikke det hele. Andre faktorer spiller ind i forhold til at købe vin hos en bestemt vinhandler. Jeg kan nævne: hele sortimentet og dens specialisering, nærheden, service, produktkendskab, en gennemgående sober prissætning, kendskab til og tillid til vinhandleren, gode anbefalinger og sikkert et par andre positive motivationer. Der skulle være 1700+ store og små vinimportører i Kongeriget: nok til enhver smag, uanset prisen.

Som vinagent og importør fører jeg tit vine fra vinbønder, der også sælger til andre (også jyske!) kollegaer. Ambitionerne om eksklusivitet har det med at briste og eksemplerne i den danske vinhandel er legio. Dannelsen af et ”brand” som alle higer efter, opnås ved at så mange enheder som mulig er i cirkulation: spørg Carlsberg. Markedet har en intern reguleringsventil og ekstreme prisepisoder ender med at eliminere sig selv.

Derfor mener jeg, at det ikke er ”simpatico” at hænge kollegaer ud. Faktisk kan det ofte være et tegn på svaghed. Bortset fra, at der er specifikke lovregler vedrørende sammenligningsreklamer, kaster man lort i luften skal man også skynde sig at søge ly.

For det det er værd, kan jeg berolige Kobaj med, at der ikke er mange vinhandlere, der ”hader” dem (nu har de fjernet den udtale): hos mig er de ret populære. Jeg modtager og læser deres mails i hvert fald. Lige som jeg håber I har læst den superlokkende ugemail ovenfor.

Ciao, Carlo

Kobajs tekst: Supervinene fra Anthonij Rupert er ikke tilgængelige i ret mange danske vinhandler, men en dygtig og meget populær online-kollega i det jyske sælger de samme to vine for henholdsvis 349 og 499 kr. (dog for et par ældre årgange). Ved at benytte Kobaj sparer du altså ca. 40 pct.

Og må vi så ikke benytte lejligheden til endnu engang at anbefale netop Anthonij Ruperts vine. Det tager lidt længere tid at få fragtet vinene hjem, men de er hele ventetiden værd.Sydafrikanske vine er generelt af outstanding kvalitet i denne prisklasse (medmindre du køber dem et andet sted til en anden pris).

  • Kobaj er ofte ca. 40 pct. billigere
  • Bedre priser – bedre kvalitet
  • Nej, Kobaj er ikke voldsomt populære blandt andre vinhandlere

ÅBNINGSTIDER PÅ LAGER: Skovlytoften 1, 2840 HOLTE

  • søndag den 18. februar: ÅBENT 13:00 til 16:00
  • mandag den 19. februar: ÅBENT 14:00 til 17:00
  • tirsdag den 20. februar: LUKKET
  • onsdag den 21. februar: ÅBENT 14:00 til 17:00
  • torsdag den 22. februar: ÅBENT 14:00 til 17:00
  • fredag den 23. februar: ÅBENT 14:00 til 17:00
  • lørdag den 24. februar: LUKKET
  • søndag den 25. februar: ÅBENT 13:00 til 16:00

Næste Ugemail Forrige Ugemail