![]() |
Før vi går over til dagens vine og deres ret tiltalende tilbudspriser, et par ord om Fattoria di Sorbaiano. Forhandlingerne om salget af gården er fremskredne og de nye kommende ejere vil kun delvis fortsætte vinproduktionen. De vil begrænse vinmarkarealet og fokusere på udlejning af ferievillaer og -lejligheder. Med sin beliggenhed byder Fattoria'en på det bedste af begge verdner: både rolig, tilbagetrukket livstil med alle moderne faciliteter midt i Toscanas bakker og kun knap en times kørsel fra Pisa, strande, Chianti Classico, skisportsteder.
Her "før lukketiden" har jeg aftalt gode priser for gårdens gode vine. En vinven, der blev både overrasket og imponeret over den kvalitet og "rigtig Toscana-ånd" han havde fundet i Pian del Conte 2010, Sorbaianos 100% sangiovese fra enkeltmarken "Grevens slette", spurgte, hvorfor vinen ikke var mere kendt og derfor mere eftertragtet (og lige så dyr) som mange andre kendte toskanske sangiovese: det fortjente den.
Ingen af de berømte toskanske 100% sangiovese-vine, som Pian del Conte snildt kan sammenlignes med, er kommet sovende til deres ry. Spørgsmålet om kvaliteten er foruddiskonteret. Der er andre elementer, der kommer ind i spillet. De kan alle koges ned til producentens dygtighed til at reklamere for sig selv, til at gøre sit produkt kendt. Det er et særskilt arbejde, der intet har med fremstilling af gode vine at gøre: et stort set fuldtidsarbejde, der kræver tid, penge, menneskelige ressourcer, tæft og især lysten til at gøre det. Har man ikke tid til at rejse, penge til messer, evne til at begå sig i udlandet, tale fremmedsprog, lysten til at dyrke vinpressen, bloggers, opinion makers, så forbliver vinen i de ukendtes skyggefulde område.
Sorbaiano er kun ét eksempel: i vinens verden findes der et utal af vinbønder, der er sande mestre i vinfremstilling, men som af ovenstående grunde eller pga. personlige karaktertræk ikke er de bedste ambassadører for deres vine. Det betyder, at deres priser holdes på et meget fornuftigt niveau og at PR-funktionen uddelegeres til importøren, vinhandleren og kunderne. Så køb løs af disse små perler og husk at fortælle videre om deres kvalitet: det ydmydige men charmerende "M" (står for Montescudaio):
og dens brødre og søstre:
![]() |
Reminders om forudbestillingerne: Barolo 2011 Vigna Cucco: på lager fra onsdag den 26. oktober.
I Veroni, Julebasten© og Maronea, kan I se her:
< Forrige | Næste > |
---|