02.02.2016 P2P

Kære Vinvenner

"Dejligt du vil høre min mening. Jeg har været så heldig at have fra 2009-2011. Endnu har jeg kun smagt 2009 og den var som jeg elsker dem blød men med bid. Selv 2009 kan sagtens gemmes flere år uden problemer. For dem der elsker bløde vine kan den gemmes mange år endnu. personligt kan jeg bedst lide noget kant både hvad angår syre og det lidt bitre. Så mine får ikke lov til at ligge for længe. Jeg købte jo vinene billigt så de er jo et røverkøb og er klart deres normale pris værd. Så jeg er en lykkelig person og får drukket mange pian , både mine egne og mine vinvenners. Skal så nok komme med en mere sober vurdering. Som det er nu er jeg mindst lige så glad for mine sorbiano sangiovese som jeg ville være med en langt dyrere brunello. Dem har jeg faktisk nogle stykker af og bliver ofte en smule skuffet. Det bliver jeg ikke med Pian del Conte!!!" (J.T. 01.012.16)

"Fyldig dejlig vin med god duft og smag. Fantastisk køb til 85 DKK, ok køb til 125 DKK, men ville nok ikke betale mere end 140 DKK flasken. Havde købt 18 stk og min ven som smagte vinen spurgte om jeg ville sælge 6 stk, da han syntes det var et fund til prisen. Glæder mig til de sidste 11... (K.F. 01.02.16)

"Jeg købte 3 flasker fra 2010 og 3 flasker fra 2011. 2011 er på 15% og den blev drukket til den polske ret bigos. Vinen skulle lige have lov til at trække vejret lidt i glasset, men var ellers helt perfekt til maden. Til kr. 85,00 er den mere end bestået. Jeg kan faktisk også godt lide etiketten.

(K.K. 02.02.16)

Ovenstående er de første tre kommentarer, der kom fra vinvenner, der havde købt og smagt på Pian del Conte 2009, 2010 og 2011 ( de, altså, der havde hentet deres bestillinger....). P2P, dvs. peer to peer. Oversat til vinsprog: fra forbruger til forbruger, fra vinven til vinven.

MÆTNINGEN

Som nogle måske har lagt mærke til, har jeg i den seneste tid undladt at sende smagsprøver til vinskribenterne. Det skal ikke forstås som en aversion mod samme - de fleste har jeg et udmærket forhold til, forhåbentlig gengældt - men som et led i et eksperiment. Jeg vil gerne se, om og hvor meget omtalen i de traditionelle og i de telematiske media betyder for vinsalget. Der skal ikke en Einstein til for at finde ud af, at det betyder enormt meget. Årsafslutningen viser hos mig, at mine vines fravær fra vinmedia har betydet mellem 2 og 3% mindre i årsomsætningen. Et tab, der næppe balanceres af de besparelser i gratis vinprøver, cirka sekshundrede flasker om året, da det gik stærkest.

På den anden side er det et faktum, ligeledes bekræftet af de kollegaer, jeg har kontaktet og selv af et par vinjournalister, at en god anmeldelse, ja, selv en meget god anmeldelse ikke rykker mange flasker. Jeg kan huske dengang en god omtale af en vin fra Jacqueline Jensen i Berlingske eller Erik Olaf Hansen i Politiken straks flyttede et betragteligt antal flasker. I dag er det ikke længere sådan: gode anmeldelser - hvis de kan ellers bryde igennem baggrundstøjen - sælger sjældent vinene. De kan højst bruges som information og pynt på vinhandlerens hjemmeside, og når der er nok af dem, så sker der måske noget.

Hvordan kan det være? Fordi der er mange flere, der fremstiller vin, og der er mange flere, der anmelder vinene. Mængden skaber mere forvirring end sober information. En nogenlunde pålidelig vinanmelder skal smage, alene eller sammen med et panel, en snes vine hver uge. Uge ind uge ud, uanset lysten, tørsten og helbredets tilstand. Ve' den lette vin, fx en Bardolino, der kommer som nummer syv i rækken efter to Amarone, en Zinfandel, en Ripasso og to Gigondas.

Desuden er der gået inflation i både pointgivning og beskrivelserne. Et pointtal på 87/100 i Robert Parkers første år var garanti på et godt vinsalg. I dag sker der ikke meget, hvis en vin ikke lander på mindst 95/100. Professionelle vinsalgssider har udtømt ordbogen for superlativer; en vin er ikke interessant, hvis ikke den sælges til "verdens laveste pris", og der hyres flere og flere "dræbere" fra den kriminelle verden. Der er intet i vejen med guldmedaljer, glas, klaser, stjerner og parkerpoints: der er blot for mange af dem. Sensationerne er efterhånden blevet hverdagskost: en vin, som et blindt panel vurderer til at koste tohundrede kroner men kun koster halvfjerds, er sagen, selvom vurderingen undertiden siger mere om panelet end om vinen.

THE WAY OF THE WORLD

Sådan er det, fordi sådan er det nu engang. Er det nu det? Hvorfor ikke prøve den anden vej? At bruge de selvsamme moderne media for at gå tilbage til en mere direkte kommunikation mellem brugerne? Jeg kan huske det fra dengang, jeg havde en fysisk butik: hvis jeg var i gang med at prøve at sælge en vin til en måske lidt tøvende kunde, var det nok, at en anden kunde sagde "den er go', den har jeg smagt" og vupti: salget blev en kendsgerning. Den sidste person der har smagt en vin, er den bedste til at anbefale - eller fraråde - samme vin.

Der er også et par pointer til, der taler for disse peer to peer anmeldelser: a) til forskel fra den professionelle vinskribent har I betalt for vinen. Alt andet lige er I mere på vagt og "nærtagende" overfor vinens kvaliteter eller mangel på samme. b) I smager som regel én vin ad gangen, som regel i forbindelse med maden: igen har I større fokus på vinen og en mere kritisk disposition til, at "den skal smage godt" og c) I har ikke noget forhold til vinhandleren, I skal ikke tage nogen form for hensyn til vinimportøren. Dermed ikke sagt, at de danske vinanmeldere ikke er til at stole på, fordi de skal holde sig på god fod med importørerne: der er dog en, forøvrigt sund, tradition om kun at "tælle de lyse sider". Livet er for kort til at beskæftige sig med dårlige vine and all that. Helt anderledes forholder det sig med jeres "dom" og den følgende formulering, som tit kan være ret ubarmhjertig. Som for eksempel: " Donna Madda 1995: Proppen måtte "graves" ud i stumper. Kun momentvist lidt liv tilbage. Reelt til udsmidning. (O.V. 14.juli 2014).

BELØNNING ?

Derfor opfordrer jeg jer til at indsende jeres indtryk af de vine, I har købt. Alt vil blive slavisk opdateret i vinens respektive side i webshoppen. Til nytte for den næste vinven og vinveninde.

Den sædvanlige herningenser spurgte engang, om han fik et vederlag for sit gratis anmelderarbejde. Nix. For det første er det ikke en tjeneste for mig men for alle de andre vinvenner. For det andet: i det øjeblik jeg begynder at "aflønne" smageren for hans/hendes arbejde, eller værre, danner et panel af "mine" pålidelige smagere, er vi tilbage ved to af de "faldgruber", jeg prøver at komme udenom med mit peer-to-peer-tiltag. Naturligvis kan man bruge både og: de professionelle anmeldere og vinvennernes meninger. Nu er det op til jer at afgøre, om peer to peer har en fremtid og kan bruges.

ET FORSØG

Det er også op til jer, om forudbestilling og -betalingssystemet, der har haft så god succes hos de bedre vine (Barolo, Pian del Conte, Rosso delle Miniere) også vil have succes hos de billigere hverdagsvine. Jeg lægger ud med den vin, som I ser herunder i godt selskab: den ikoniske, økologiske Chianti 2014 fra Pietro Majnoni. Vinen kan ikke siges at være helt ukendt, for I har købt og nydt den siden i sommers. Nu er der de sidste tre paller hos Pietro, og da han hørte om mit forsøg med forudbestillingerne, var det ham, der foreslog "hvorfor ikke prøve med hverdagsvine". I kan se den her lidt ude af fokus - flasken er jo tom - men i godt selskab:

Enkle handelsbetingelser:

- Intet tvangsminimum.
I forudbestiller og forudbetaler det antal flasker, I har lyst og råd til.
Min anbefaling er naturligvis, at I danner indkøbsgrupper og allierer jer med familie, venner og vinsindede kollegaer, for den kvalitet til de priser er ikke noget, der kommer igen. Spred the good news: ligesom engros.

- Bestillingsfrist: søndag den 14. februar. Men vent ikke til sidste øjeblik med at bestille.

- Betaling: kun dankort.
(Hvorfor? Kontooverførsler forsvinder blandt de almindelige transaktioner, og kontanter er både dyre og svære at håndtere for denne slags handel.)

Jeres betaling bliver trukket den 15. februar. Vinene ventes på lager i uge 9 eller 10.

- Fragt: venligst benyt jer af ENGROS-fragt, se nederst i mailen. Bestil engrosfragten på samme måde som I bestiller vinen: ved at klikke på det relevante ikon.

- Svenske vinvenner: MUK gäller inte for denne rea. Endast avhämtning.

Kan I ikke vente, er der få flasker tilbage af den gode ZANOVELLO:

Ciao, Carlo

Åbningstiderne på lageret Skovlytoften 1, 2840 Holte
Kør gerne helt ind i indkørslen på højre side af den røde bygning.

Udenfor følgende åbningstider: send en mail eller ring 4585 1978 for at træffe aftale.

I DAG: onsdag den 3. februar: 14:00 til 17:00
torsdag den 4. februar: 14:00 til 17:00
fredag den 5. februar: 14:00 til 17:00
lørdag den 6. februar: LUKKET
søndag den 7. februar: 13:00 til 15:00